Auto ongeval

De rijschool geeft je veel informatie over auto leren rijden. Theorie en praktijk worden afzonderlijk en gezamenlijk behandeld, zodat je klaargestoomd wordt voor het rijexamen. Wanneer je geen autoruitschade oploopt tijdens de rijlessen die je krijgt, is de kans klein dat het onderwerp ruitreparatie langskomt tijdens de lessen. Toch is het goed om te weten wat de mogelijkheden rond autoruit reparatie zijn, want wanneer jij straks je rijbewijs hebt, is de kans groot dat je achter het stuur kruipt van je eigen auto. Wanneer is voorruit reparatie nodig en hoe kun je de voorruit zo goedkoop mogelijk laten vervangen?

Wanneer moet de voorruit gerepareerd worden?

Ruitschade is vervelend, maar ruitreparatie is lang niet altijd nodig wanneer je schade aan de voorruit hebt. Helemaal niet wanneer je kiest voor een auto waar geen coating in de voorruit verwerkt is en waarbij de ruitschade buiten het zichtveld van de bestuurder zit. Praktisch wanneer je ruitreparatie of -vervanging in wilt zetten als manier om goedkoper aan je eerste auto te komen door lager te bieden dan de vraagprijs.

Zit de ruitschade in het zichtveld van de bestuurder? Dan wordt het verhaal even iets anders. Dan is ruitreparatie in sommige gevallen wel degelijk noodzakelijk, of zelfs ruitvervanging wanneer een voorruit reparatie niet meer mogelijk is. Hoe dat precies zit, zien we in het handboek van de RDW. Deze vertelt dat ruitschade in het zichtveld van de bestuurder afkeur is wanneer het gaat om:

  • Een vertakte scheur
  • Een ster met een diameter van meer dan 20 millimeter

Hiermee mag je dus niet de weg op. De auto komt met deze ruitschade ook niet door de apk heen, omdat de voorruit niet aan de minimale eisen voldoet voor verkeersdeelname. Het is tijd voor ruitreparatie of ruitvervanging. Maar wat zijn de mogelijkheden?

Wanneer kies je voor autoruit reparatie?

Zit de ruitschade in de voorruit (of een andere gelaagde autoruit), dan kun je kiezen voor ruitreparatie wanneer de schade nog meevalt en er geen oxidatie zichtbaar is in de coating in de ruit. Er wordt dan kunsthars in de ster gebracht, waarna de ruit er weer prima uitziet en door de keuring komt.

En wanneer is voorruit reparatie niet meer mogelijk?

Bij grotere sterren is ruitreparatie niet mogelijk. De voorruit repareren is daarnaast niet verstandig wanneer er al duidelijk een waas ontstaat rond de ster of scheur in de ruit. Het aluminium coatingpoeder is dan al in aanraking gekomen met vocht en zuurstof, waardoor het is gaan oxideren.

De enige manier om deze auto weer klaar te maken voor verkeersdeelname, is het vervangen van de voorruit. Dat is wat meer werk dan een simpele ruitreparatie, maar dan betekent niet direct dat je moet rekenen op torenhoge kosten. Dankzij de autoruiten op de after market zijn er meer dan genoeg betaalbare exemplaren, die je direct kunt laten monteren door glasexperts. De after market autoruiten zijn niet voorzien van een merklogo, waardoor de prijs van dit autoglas veel lager uitvalt. Tegelijkertijd is de kwaliteit gewoon hetzelfde, zodat je jarenlang kunt genieten van je eerste auto met een nieuwe voorruit!

Comments are disabled.